دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
06 آذر 1401 - 12:37
پاسخ تهران به شرارت تروریست­ها

تروریست در تیررس

«پاسخ شرارت­ها جلادهای تروریست استمرار دارد» این مهم ترین گزاره تحلیلی از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال اقلیم کردستان عراق است.
کد خبر : 13063

پایگاه رهنما:

«پاسخ شرارت­ها جلادهای تروریست استمرار دارد» این مهم ترین گزاره تحلیلی از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال اقلیم کردستان عراق است. قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت صیانت از امنیت پایدار در مناطق مرزی کشور در قبال شرارت جلادها را برعهده دارد. قرارگاه حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در سال 1360 با محوریت مبارزه با گروهک‌های تجزیه‌طلب در شمال غرب کشور تاسیس شد و در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان فعال است. براساس منابع شبکه خبری المیادین در دو ماه گذشته بیشتر سلاح‌های قاچاق شده به داخل جمهوری اسلامی ایران برای اقدامات تروریستی و اغتشاشات، از مرز اقلیم کردستان عراق وارد شده است و از سوی دیگر جلادهای تروریست هدایت­گری آشوب­ها با میزبانی کشورهای استکباری را را برعهده داشتند. در همین راستا مناطق تحت سیطره آنان در منطقه­های «جیژنی»، «زرگویر» و «باناکوره» مورد حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت.

استمرار انتقام از جلادها

پاسخ به شرارت ها قطعی است. این مهم ترین گزاره تحلیلی از رفتار اخیر نیروی زمینی سپاه پاسداران است. پس از ضربه موشکی به مراکز شرارت روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران در بیانیه ای اعلام نمود که «در ادامه انهدام مقرها و مراکز توطئه، استقرار، آموزش و سازماندهی گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم شمال عراق، برخی از مقرهای باقی‌مانده مزدوران استکبار جهانی از ساعات اولیه بامداد دوشنبه هفته گذشته هدف دور جدید حملات موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا علیه السلام نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند. طی این حملات که در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق از جمله جژنیکان، زرگوئیز و کوی‌سنجق انجام گرفت، ضمن انهدام اهداف مورد نظر، ضربات و خسارت‌های سنگینی به تروریست‌ها وارد آمد.» در همین راستا سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: «پیش از حمله به مقر تروریست‌ها در اقلیم کردستان، هم به طرف‌های عراقی و هم به دولت اقلیم کردستان هشدار داده بودیم که تا وقتی که دشمنان انقلاب اسلامی و کشور در داخل خاک آنها لانه کرده و از منشأ آن لانه‌ها به مردم و کشور ما آسیب برسد، به آنها حمله کرده و نابودشان می‌کنیم.» سردار فدوی افزود: «به صورت مسلم هم دولت‌مردان عراق و هم حاکمان اقلیم کردستان باید این بلیه را از داخل خاکشان بیرون کنند، ما برای تمامیت ارضی عراق جان‌ها داده‌ایم و قطعاً خدشه‌ای به تمامیت ارضی عراق وارد نمی‌کنیم.» جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: «وقتی که در همین تمامیت ارضی، خبیثان زیادی لانه کردند و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با آنها هستند و علیه ما توطئه می‌کنند، حتماً از اقدام خشم و عمل ما در امان نخواهند ماند.» وی در باره اینکه آیا اسناد و مستندات کافی برای حمله به مقر تروریست‌ها وجود داشت، توضیح داد: «قبل از اقدام و حمله نظامی باید ابتدا اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و اگر اشراف اطلاعاتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به اقدام نظامی داشته باشیم، اما در حمله اخیر صد درصد اشراف اطلاعاتی داشتیم. ما قبل از اینکه اقدام عملیاتی کنیم، اشراف اطلاعاتی لازم از پادگان و خانه‌های دشمنان داشتیم و حتی در زمان حمله توجه می‌کنیم تا خانواده‌های آن‌ها در محل اصابت موشک‌ها و اقدام عملیات ما حضور نداشته باشند، چون اگر یکی از خانواده‌های این خبیثان مجروح و یا کشته می‌شد، با رسانه‌های خود دنیا را پُر می‌کردند و ما در این رابطه مراقبت کامل داریم و در واقع اشراف اطلاعاتی مقدمات یک عملیات است.»

ارسال اسناد جنایت جلادها به اربیل

پیام سردار قاآنی در بغداد را سفیر جمهوری اسلامی به صراحت بیان داشت؛ فقط ده روز فرصت خلع سلاح تروریست­ها در اقلیم کردستان عراق وجود دارد. محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به شبکه خبری العالم گفت: «جمهوری اسلامی ایران بیش از 70 سند درباره حضور گروه های تروریستی مسلح در این منطقه به مسئولان اربیل ارائه کرده است.» وی با بیان اینکه تهران از دولت عراق و مسئولان کردستان خواست که گروه های تروریستی را ظرف کمتر از 10 روز خلع سلاح کنند، تصریح کرد: «حمله زمینی به مواضع گروه های تروریستی کردستان، مطرح نیست.» سفیر ایران همچنین خبر داد که جمهوری اسلامی با دولت فدرال و مسئولان کردستان توافق کرده بود که نیروهای عراقی در مرزهای کردستان مستقر شوند، ولی این وعده نیز عملی نشد. آل صادق در پایان تأکید کرد، سازه‌های مهم ایران در کرمانشاه توسط سرویس جاسوسی موساد رژیم موقت صهیونیستی صورت گرفت که مبدأ این حملات، کردستان عراق بود. وی از مذاکره با طرف عراقی درباره مسائل مرزی خبر داد و گفت: «در جریان دیدار با طرف عراقی، درخواست کردیم که کنترل مرزها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد.» سفیر تهران در بغداد با بیان اینکه دولت عراق با این مطالبه موافقت کرده است؛ بغداد در خصوص خلع سلاح گروه های تجزیه‌طلب زمان درخواست کرده است. آل صادق با تأکید بر اینکه گروه های تجزیه طلب باید خلع سلاح شده و به اردوگاه ها به عنوان آوارگان بازگردانده شوند، خاطر نشان کرد: «با طرف عراقی، بر اساس یک یادداشت تفاهم بین دستگاه های قضا ایران و عراق، بر سر تبادل افراد تحت تعقیب توافق کردیم.»

  • چشم­انداز تحلیلی رویداد

واکاوی رویداد اخیر حاوی چند سطح تحلیلی است که عبارتند از:

  1. پروژه سوریه­سازی جمهوری اسلامی ایران با قدرت تمام عیار از سوی گروهک­های تروریستی پیگیری می­شود؛ آنان برای استمرار این پروژه هرگونه رفتار غیرانسانی نظیر کشته­سازی و ایجاد فشار روانی را انجام می­دهند. بنابراین امکان ارتقای ضریب رفتارهای پرخطر و غیرانسانی از سوی بازیگران پروژه سوریه­سازی در قبال شهروندان ایرانی است.
  2. هشدار و اقدام تهاجمی جمهوری اسلامی در قبال شرارت­های بازیگران پروژه سوریه­سازی قطعی است و اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از امنیت پایدار کشور تا رفع فتنه در شمال عراق استمرار خواهد داشت. در ادوار مختلف، جمهوری اسلامی ایران نشان داده است برای امنیت شهروندان خود بیشترین تکاپو و تلاش را انجام می­دهد.
  3. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق در شرایط بزنگاه تصمیم­گیری قرار دارند. سیاستمداران آنان باید نسبت به تحولات پیرامون به درک مشترک برسند؛ زیرا تبعات استمرار رفتارهای بی­ثبات­ساز مسلما دامن­گیر آنان نیز خواهد شد. از سوی دیگر اقلیم کردستان عراق مطلع هست که حضور جلادهای تروریست در مختصات حمایتی آنان، موجب واکنش­های جدی تهران خواهد شد؛ هرچند در مقطع کنونی آثار آن را درک نکنند ولی در میان مدت مسلما پشیمان خواهند شد.
  4. اقدامات صیانتی جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت پایدار در مناطق شمال غرب کشور و اقلیم کردستان عراق موجب ضربات جدی به پیکره جلادهای تروریست شده است و قطعا موجب ریزش استعداد نفری آنان خواهد شد.
  5. اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که مناطق منهدم شده تجزیه طلب ها در واقع اتاق جنگ‌های مشترک سرویس‌های اطلاعاتی بوده که بیش از هر جای دیگر در همسایگی ایران، در شمال عراق مستقر شدند. همچنین صهیونیست‌ها با این برآورد که آشوب در ایران به هدف خود یعنی خلق یک حرکت سراسری نینجامیده، در فکر طراحی و اجرای یک «مرصاد جدید» در مرزهای غربی ایران بودند. آنچه منهدم شده، برنامه یک بی‌ثباتی حاد در مرزهای ایران است که ماموریت اصلی آن بسط خشونت مسلحانه به مرکز کشور بود

ارسال نظرات